torsdag 21. april 2011

God gammeldags karse

Alle har vel vi vel plantet karse i bomull når vi var barn. Eg husker godt at det var fast før-påskeaktivitet i barnehagen, og stor stas å høste noe vi hadde sådd helt selv! Karse er jo dessuten kjent for å vere verdens enkleste plante å få til; plant tett, hold fuktig og spis karse på smørbrødet ca 10 dager senere. Karse kan plantes i hva som helst (bomull, papir, jord osv), og trenger bare vann og lys. Vi plantet igår, og allerede idag hadde frøene åpnet seg. Passer perfekt for utålmodige barn og voksne:)

Igjen fikk eg brukt noen av de mange sjokoladeggekartongene eg har liggende i skapet. Ikke at det har blitt noe mindre av de, eg spiser sjokoladeegg fortere enn eg planter karse i kartongene, men de er fine og passer godt til planting av småspirer.


2 kommentarer:

  1. Husker karse såingen hver påske når jeg var liten ja! Dette må jeg gjøre med jentene :)

    SvarSlett
  2. Hvor har du karsen stående etter du har sådd den? Da jeg prøvde å ha karse inne(soverommet) luktet de så veldig at jeg ga opp med det ene forsøket. Men jeg sådde på bomull da, slik vi gjorde i barnehagen da jeg var liten. ;-)

    SvarSlett