onsdag 27. april 2011

Våren er her!

Veldig plutselig (og svært gledelig) ble det varmt og supervær her i Bergen. Plantene har hanglet litt, og det var på høy tid med en runde omplanting, visst de skulle overleve noe særlig lenger. Noen av urtene plantet eg over i selvvannende potter, og resten fikk ny jord og bedre plass (delte bare plantene opp i flere potter).
Basilikummen er nesten i daglig bruk allerede, og vokser seg stor og fin. Eg ser at bladene blir større nå etter at eg delte planten, og de får mr næring, så det var et smart trekk. De andre urtene trenger litt mer tid på seg før eg begynner å ta av de, men vokser godt.

Tomatene får stå to planter i hver potte, likt som ifjor, og da ble resultatet bra. Ideelt sett skulle de vel hatt enda mer plass, men på grunn av den lille "hagen" må de bo litt trangt.

Så snart eg har skaffet blomsterkasser og flere store potter, fortsetter omplantingseventyret. I mai blir det dessuten nye, spennende plantegreier på gang, og forhåpentligvis får eg sådd alle frøene ganske snart. I fjor var eg litt seint ute, og da ble ikke tomatene for eksempel modne før vinteren tok dem. Så lenge det er frostfritt om natten tåler de fleste planter å stå ute fra mai!


Tomater koser seg i solveggen.

Vår lille "hage".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar